23.10.2024 r. w Internacie odbyły się warsztaty pt.: „Definicja Emocji”, które przeprowadziła Pani Karolina Wasiołka.
W czasie warsztatów, wychowankowie starali się odkryć, jaką rolę w ich codziennym życiu pełnią emocje. W pierwszej kolejności rozpoznawali typowe sytuacje, w których się one pojawiają oraz próbowali nazwać, określić stan jaki one wywołują w organizmie. To ciekawe doświadczenie doprowadziło do wielu intrygujących wniosków, które będą podstawą do dalszych obserwacji w zakresie poznawania samego siebie. W najbliższym czasie, każdy otrzymał zadanie, aby starać się zauważyć i rozpoznać emocje pojawiające się podczas codziennych aktywności oraz zaobserwować jakie zmiany w ciele, postawie czy zachowaniu one powodują.
Na początku skupiono się na podstawowych emocjach zidentyfikowanych i nazwanych przez psychologa Paula Ekmana. Należą do nich:
radość, smutek, wstręt, strach, zaskoczenie i złość. Jeszcze przyjdzie czas na rozszerzenie ww. emocji, a w dalszych planach także – koło emocji Plutchika.
Podstawy naukowe prezentowanego podejścia do tematyki emocji, stanowi opracowanie Lorraine L. Besser „Filozofia szczęścia”, 2020. Zdaniem autorki: „Większość ludzi prawdopodobnie myśli, że istnieje głęboki związek między byciem zadowolonym, a byciem szczęśliwym. Bycie zadowolonym jest często traktowane jako oznaka szczęścia, tak jak bycie niezadowolonym jest często uważane za oznakę nieszczęścia”. Czasami jednak wystarczy drobna zmiana perspektywy spojrzenia na daną sytuację, czy rzecz i pojęcie zadowolenia diametralnie się zmienia, co niekoniecznie musi wiązać się z odczuwaniem szczęścia – ten stan bardzo rzadko można osiągnąć w pojedynkę.
Nauka zmiany perspektywy spojrzenia na daną sytuację czy problem, jest procesem. To nie dzieje się z dnia na dzień, wymaga przede wszystkim odwagi,
aby zanegować istniejący porządek, czy rzeczywistość. To coś w rodzaju „Matrixa”, w którym każdy z nas żyje, gdzie wszelkie próby wyjścia z tej przestrzeni
budzą ogromne obawy. Jednak warto wyruszyć w tę podróż i właśnie stawiamy pierwszy krok.
W ramach przećwiczenia zmiany perspektywy, wychowankowie przygotowali zdjęcia, przedstawiające codzienne sytuacje, ale z innej perspektywy.
To pierwsze z zaplanowanych działań, które mają rozbudzić i/lub wzmocnić krytyczne myślenie oraz świadome postrzeganie świata.