16 października 2024 r. Pani Karolina Wasiołka zorganizowała dla wychowanków naszego Internatu dzień gier i zabaw, podczas którego przygotowała również smaczny poczęstunek, serwowany prosto z gorącego grilla. We współpracy ze wszystkimi wychowawcami Internatu oraz szefem kuchni zorganizowano kiełbaski oraz pieczywo, które następnie po upieczeniu, serwowała jak w restauracji z trzema gwiazdkami Michelin.
Wszyscy mieli okazję zagrać i/lub poznać zasady gry w trzy popularne zabawy plenerowo – towarzyskie: rzutki, bule i szachy wikingów.
Popularna gra w rzutki kojarzy się z rywalizacją w klubach oraz pubach, od 2005 roku, w Wielkiej Brytanii uznawana jest za dyscyplinę sportową. Wychowankowie rywalizowali, rzucając do tarczy, którą wcześniej samodzielnie umocowali na pobliskim drzewie. Gra w lotki jest prosta do przygotowania, ponieważ do gry potrzebujemy tylko: rzutek do darta, tarczy oraz kartki lub tablicy do zapisywania wyników. Śmiechy i oklaski było słychać podczas lotu rzutek do tarczy.
Druga z gier to szachy wikingów znana także pod nazwą KUBB lub goki. Jest bardzo popularna w krajach skandynawskich. W grze najważniejszą figurą jest postać króla. Gracze rywalizują, wykorzystując swoje umiejętności i strategie do walki o króla. Gra toczy się turami. Najpierw rzucając kołkami starają się wyeliminować umieszczone przez przeciwników pionki (obrońców). Dopiero gdy uda im się wyeliminować wszystkich, mogą próbować zbić króla. Wygrywa ta drużyna, która dokona tego jako pierwsza. Musimy popracować nad precyzją rzutu, bo w czasie grilla, nie udało się pokonać obrońców i król został niezagrożony.
Trzecia z gier to bule, znana także jako petanka. Ta francuska gra na pierwszy rzut oka może wydać się niezwykle prosta, w rzeczywistości wymaga jednak wyczucia i doskonałej precyzji. Gra polega na rzucaniu z wytyczonego okręgu metalowymi kulami (bulami) o średnicy od 70,5-80 mm (ciężar od 650 do 800 g) w kierunku małej drewnianej lub plastikowej kulki o średnicy 30 mm nazywanej po francusku cochonnet, co znaczy prosiaczek (w Polsce częściej używa się nazwy świnka). Wychowankowie rozgrywali pojedynki jeden-na-jeden, dublety i triplety. Rzucający kulą ma do wyboru trzy możliwości - albo celuje jak najbliżej świnki - albo w kulę przeciwnika, próbując ją od świnki odsunąć - albo stara się przesunąć samą świnkę tak, by oddalić ją od kuli przeciwnika.
Czego się nauczyliśmy?
Współpraca – wspólne przygotowanie pola gry, organizacja czasu podczas zabawy, wspólne sprzątanie po zakończeniu gier
Odpowiedzialność – za wynik, atmosferę podczas gry, samego siebie i kolegów biorących udział w grze
Rywalizacja – nie ona jest najważniejsza. Sukces cieszy, ale tylko wówczas, kiedy mamy go z kim dzielić, kiedy można go odnieść wspólnie. Sukces jednych, nie musi oznaczać porażki innych, choć jest to najbardziej rozpowszechniony we współczesnym świecie model. Rywalizacja kształtuje charakter, gdzie najważniejszy jest szacunek do siebie i do przeciwnika, istotna jest umiejętność wygrywania i przegrywania oraz docenianie przeciwnika.
Konflikt – większość ludzi obawia się konfliktu, najczęściej patrząc przez pryzmat negatywnych doświadczeń, bojąc się jego eskalacji. Uczymy się zapobiegać powstawaniu konfliktu, zanim dojdzie do sytuacji, gdy już nikt nikogo nie słucha, tylko wygłasza swoje, z góry przygotowane i wyuczone kwestie. Strony konfliktu bardzo rzadko dzielą się na zwycięzców i przegranych, gdyż każde zwycięstwo jest jakimś kosztem i żadna przegrana nie jest na stałe. Poprzez gry, zabawy, rozmowę, kształtowanie szacunku do postaw i poglądów drugiej osoby, aktywne słuchanie oraz życzliwość, można nauczyć się rozwiązywać konflikty. Sport jest pełny minikonfliktów np.: „ta bula spadła bliżej”, „nie możesz powtórzyć rzutu”, „stałeś za blisko”, „teren jest nierówny, to nieuczciwe” itp. Praca nad tymi, wydawałoby się drobiazgami, spowoduje, że w sytuacji gdy pojawia się prawdziwy problem, sięgniemy po właściwe metody.
Emocje – kto panuje nad emocjami, panuje nas swoim światem. To kolejny z elementów budowania własnej tożsamości.
Nie możemy doczekać się kolejnych aktywności.