„Podstawowe zasady poprawnej polszczyzny” – rozpoczęciem cyklu warsztatów „Błędy językowe w przestrzeni publicznej”.
10 października bieżącego roku zainaugurowano cykl warsztatów edukacyjnych, których nadrzędnym celem jest krzewienie świadomości językowej oraz szerzenie kultury słowa wśród wychowanków internatu. Pierwsze z serii zajęć, zatytułowane „Podstawowe zasady poprawnej polszczyzny”, stały się preludium do bardziej zaawansowanych rozważań nad zagadnieniem błędów językowych funkcjonujących w przestrzeni publicznej.
Celem spotkań, w zamierzeniu prowadzącego, pana Adriana Slomcińskiego, ma być nie tylko dydaktyczne przedstawienie reguł poprawnej polszczyzny, ale - przede wszystkim - wzbudzenie w uczestnikach refleksji nad doniosłością mowy ojczystej w codziennej komunikacji.
Skierowane do młodzieży internackiej warsztaty mają za zadanie ukazać, że znajomość zasad poprawnej polszczyzny może znacząco wykraczać poza ramy szkolnych wypracowań i stanowić istotny atut w kontekście przyszłego życia zawodowego. Poprawne formułowanie myśli, zgodność z normami gramatycznymi, ortograficznymi i interpunkcyjnymi, to językowe filary, często stające się czynnikiem decydującym w procesie rekrutacji i niejednokrotnie przyczyniające się do pozytywnego odbioru kandydata przez potencjalnego pracodawcę.
Dla maturzystów, dla których perspektywa przygotowania nienagannego CV czy też listu motywacyjnego staje się coraz bliższa, poszerzone za sprawą zainaugurowanych spotkań kompetencje językowe, mogą stanowić dopełnienie profesjonalnego wizerunku. Jednakże nie tylko młodzież zdająca egzamin dojrzałości, ale wszyscy uczniowie szkoły o profilu technicznym, dla których język polski stanowić może wyzwanie, powinni zdawać sobie sprawę, że warsztaty te niosą za sobą ogromny potencjał edukacyjny - nieodzowny w procesie formowania językowej świadomości.
Zajęcia rozpoczęły się od wykładu. W sposób szczegółowy omówione zostało znaczenie poprawności językowej w skutecznej komunikacji. Prowadzący, odwołując się do wyników najnowszych badań oraz raportów opracowanych przez renomowane instytucje zajmujące się analizą języka polskiego, przedstawił wychowankom internatu najczęściej występujące błędy gramatyczne, ortograficzne oraz interpunkcyjne, wyjaśnił przyczyny ich występowania, wskazując przy tym poprawną formę analizowanych wyrażeń. Kluczowym aspektem było zobrazowanie wpływu owych błędów na skuteczność przekazu i na odbiór komunikatu – podkreślić należy bowiem fakt, że niedociągnięcia językowe mogą nie tylko zniekształcać sens wypowiedzi, ale również obniżać jej prestiż oraz negatywnie wpływać na wizerunek osoby posługującej się językiem niezgodnie z obowiązującymi normami.
W kolejnej części warsztatów uczestnicy przystąpili do ćwiczeń praktycznych, które miały na celu utrwalenie zdobytej już wiedzy oraz weryfikację własnych umiejętności językowych. Wychowankowie, spośród wcześniej przygotowanych zdań, mieli za zadanie wytypować te, które – według nich - odpowiadały standardom poprawności językowej. Ćwiczenia wzbudziły żywe zainteresowanie oraz zaangażowanie młodzieży, a także pomogły ujawnić pewne nieoczywiste luki w znajomości zasad poprawnej polszczyzny. Uczestnicy wielokrotnie wyrażali swoje zdziwienie, uświadamiając sobie, że wiele powszechnie stosowanych form okazuje się niepoprawnych, co potwierdza tezę, że błędy językowe bywają powielane nieświadomie, często z pokolenia na pokolenie.
Ważnym elementem zajęć była możliwość skorzystania z literatury fachowej, a także z materiałów dodatkowych udostępnionych przez prowadzącego. Młodzież miała sposobność zgłębiania wiedzy zawartej w dziełach autorytetów, takich jak Jerzy Bralczyk, Małgorzata Marcjanik, Andrzej Markowski czy Jan Miodek. Co więcej, wychowawca zdecydował się na udostępnienie zbiorów poetyckich autorstwa najwybitniejszych polskich twórców – między innymi Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta oraz Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej. Poezja, stanowiąca najwyższą formę artyzmu językowego, może stać się dla wychowanków inspiracją do refleksji nad pięknem, subtelnością, bogactwem i różnorodnością języka polskiego, który w dziełach literackich objawia swój pełny potencjał.
Ostatnia część warsztatów poświęcona była omówieniu roli korektorów, lektorów oraz Mistrzów Mowy Polskiej, którzy w codziennej pracy muszą nieustannie dbać o zgodność z normami językowymi. Prowadzący ukazał, jak wielka odpowiedzialność spoczywa na osobach zawodowo zajmujących się słowem, a także podkreślił, że dbałość o poprawność językową może stać się celem każdego użytkownika języka polskiego, niezależnie od wykonywanego zawodu. Nie ulega wątpliwości, że cykl warsztatów poświęconych poprawnej polszczyźnie stanowić będzie cenne narzędzie wspierające rozwój intelektualny wychowanków internatu. W kontekście szkoły technicznej, gdzie dominować może nacisk na zagadnienia z zakresu nauk ścisłych, dodatkowe wsparcie w postaci wiedzy i praktycznych ćwiczeń dotyczących poprawności językowej, może składać się na niezastąpioną pomoc dydaktyczną.
Wychowankowie, dzięki zdobytym umiejętnościom, mają okazję zyskać nie tylko pewność siebie w komunikacji werbalnej, ale także solidne podstawy do dalszego rozwoju w sferze zawodowej i interpersonalnej. Warsztaty opracował i poprowadził wychowawca internatu, pan Adrian Slomciński.